- „Urban legend” lenne az, hogy az autókban a hátsó ülések a legbiztonságosabbak?
- Ezer autósból 939 tudja, de csak 885 csinálja: az övhasználat-vizsgálat tanulságai.
- Magyarországon a válaszadók fele nem tartotta veszélyesnek az ittas járművezetést.
Balesetek mindig is voltak és lesznek a jövőben is. Még a legmodernebb technika is felmondhatja a szolgálatot, a legjobb minőségű és vonalvezetésű úton is keletkezhet akadály, s a legjobb, legkörültekintőbb sofőröknek is adódhatnak rossz napjaik. A balesetek teljes mértékben nem iktathatók ki a közlekedésből.
Kérdés, hogy mekkora árat kell fizetni a közlekedőknek a saját, a technika vagy az út hibájáért!?
Fontos, hogy olyan utak épüljenek, amelyeken könnyű a tájékozódás és a kialakításuk segít túlélni egy mégoly súlyos balesetet is. Fontos, hogy a járművek segítsék a vezetőket a balesetek elkerülésében, de ha az mégis bekövetkezik, védjék meg a bennülők életét, amennyire lehetséges a testi épségüket is, és maximálisan kíméljék a járművön kívül tartózkodókat.
De legalább olyan fontos, mint az előbbiek, hogy a közlekedők – bárhogy, bármilyen eszközzel vagy anélkül vegyenek részt a forgalomban – tegyenek meg mindent azért, hogy láthatók legyenek mások számára, és azért is, hogy egy esetleges baleset eseten a lehető legkisebb sérülésekkel éljék túl a balesetet.
Az utóbbi évek felméréseiből az derül ki, hogy e téren még bőven van tennivaló. Nemcsak a biztonságtudatosság terén, a veszélyhelyezetek felismerésében is van még tanulni, fejlődnivaló.
Berta Tamás, Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésbiztonsági Tagozat elnökeként a VIII. Országos Iskolarendőr Szakmai Napon mutatta be nemrég annak a kutatásnak az eredményeit, amit az ORFK-OBB felkérésére a Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület végzett el. A tanulmány képet ad a közlekedők szabálykövetési hajlandóságáról és biztonságtudatosságáról. Jelesül, hogy mennyire vannak tisztában a közlekedők a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használatával és hogy használják-e azokat.
Berta kitért arra is, hogy milyen arányban viselnek kerékpáros sisakot a biciklivel közlekedők, mennyire tartják fontosnak a gyalogosok a láthatósági mellény viselését a KTI felméréseinek tanulsága szerint. Megdöbbentő adatokkal szembesült a hallgatósága.
A kutatások eredménye ugyanakkor arra is rávilágított, hogy amennyiben sikerülne 6,2 százalékkal növelni az övhasználatot a gépjárművekben (van honnan fejlődni ezen a téren, de erről majd később), 10-12 százalékkal lehetne csökkenteni a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát évente. 2020-ban és 2021-ben például összesen 110 ember túlélte volna a közlekedési balesetet, ha bekötötte volna magát, amikor autóba ült.