HRSP – Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület

Gyalogosok közlekedésbiztonsága
Nyereményjáték

(természetes személyek számára)

A gyalogos közlekedés alapvető problémája, hogy sokan nem veszik tudomásul vagy egyszerűen nem is gondolják, hogy a KRESZ szabályai a gyalogosokra is vonatkoznak. Pedig  a közlekedésükkel kapcsolatban a jogszabály az ő részükre is előír, vagy adott esetben megtilt dolgokat. A játékunkkal szeretnénk felhívni a legfontosabb közlekedési szabályokra a figyelmet. Emellett célunk, hogy anonim kérdőívvel információt gyűjtsünk a résztvevők gyalogos tapasztalatairól és a gyalogos szokásairól.

Kérjük, hogy olvassa el az alábbi tudnivalókat és tanácsokat! Az oldal alján megtalálja az anonim kérőívet, melynek kitöltése után a visszaigazoló oldalról léphet tovább a felületre, ahol megadhatja az adatait a játékon történő részvételhez. A kérdőív és a játék adatlap semmilyen módon nincsen összekötve, így mis sem tudjuk, hogy a játékon résztvevők közül ki milyen válaszokat adott.

A kérdőív kitöltése kb. 15 percet vesz igénybe.

szabályzatunkat, melyet itt tud megtekinteni: HRSP_promocios_nyeremenyjatek_szabalyzat. Az adatkezelési tájékoztatónk itt olvasható: Adatkezelési szabályzat

Nyeremények: 

1.    díj: 1 db Senecor Scooter One S20 elektromos roller.
2.    díj: 1 db Viking SKADI III 30000mAh powerbank, amely mobil telefon vezetéknélküli töltésére, és laptop töltésére is alkalmas. (Telefon nem tartozik hozzá.)
3-4. díj: 1-1 db AlzaPower Parade 20000mAh Power Delivery (22,5 W) powerbank

Határidő: 2024. április 10. 24.00

 A játékban résztvehet minden 14. életévét betöltött magyar állampolgát. A játék 2024. április 3. 8:00. és 2024. április 10. 24:00 között tart. A részvétel előtt kérjük, hogy olvassa el a játék
/A képen található eszközök illusztrációk./

A nyereményjátékból hátralévő idő

Nap

:

Óra

:

Perc

:

Mp

„Gyalogos biztonsági szabályok és tanácsok gyalogosok és a velük kapcsolatba kerülő járművezetők részére a gyalogosok biztonsága érdekében”

Készült: 2024. március 25-én
A gyalogosok közlekedési oktatását nem lehet elég korán elkezdeni, és nem lehet elég sokszor ismételni, ezért mi is összefoglaltuk a gyalogosokat érintő legfontosabb közlekedési szabályokat és tudnivalókat. Az alábbiakban ismertetett szabályok és tanácsok a jelenleg érvényes KRESZ szabályokkal összhangban vannak, azonban jelen összesítésünk nem teljeskörű.

A közlekedésben gyalogosnak tekinthető

  • Az úton gyalogosan közlekedő személy (a kutyát sétáltató is).
  • Az úton kerékpárt vagy segédmotoros kerékpárt toló személy.
  • Az úton gyermekjátékkal, rollerrel, kerekesszékkel közlekedő, talicskát toló személy.

A gyalogosokra vonatkozó legfontosabb közlekedési szabályok

  • A gyalogosnak, ha van járda az úttest mellett, akkor a járdán kell közlekednie.
  • Ha nincs járda, akkor az útpadkán, a leállósávon, ha az sincs, akkor az út szélén, mindig a járműforgalommal szemben kell közlekedni. Több gyalogos esetén egymás mögött egyes „menetoszlopban” kell közlekedni.
  • A kerékpárt vagy segédmotoros kerékpárt toló személynek az úttest jobb szélén kell közlekednie.
  • Tilos villamos és vasúti sínen, azzal párhuzamosan gyalogolni.
  • Autópályán és autóúton tilos gyalogosként közlekedni. A leállósávban és az útpadkán sem szabad gyalogolni. Ezeken az utakon éppen ezért stoppolni sem szabad. Ha elromlott a járművünk, akkor a korláton kívül kell a segítségért gyalogosan közlekedni.
  • Gyalogosok átkelése az úttesten
    • A gyalogosoknak első sorban gyalogátkelő helyen (zebrán), gyalogos felüljárón vagy aluljárón át kell az utat keresztezniük. Ha ilyenek vannak a közelben, akkor csak ezeket használva kelhetnek át az úttesten.
    • Zebra hiányában útkereszteződésnél kell az utat keresztezni.
    • Lakott területen belül, főútvonalon csak gyalogátkelőhelyen vagy útkereszteződésnél lehet átkelni.
    • A lehető legrövidebb áthaladást biztosító irányt kell választani az úton történő átkeléshez.
    • Féktávolságon belül tilos az úttestre lelépni. Ezt a szabályt gyalogátkelő helyen is kötelező betartani.
    • Gyalogosnak tilos az úttestet keresztezni hídon, felüljárón, alagútban és aluljáróban.
    • Egyéb esetben, megfelelő körültekintéssel, lakott területen bárhol át lehet kelni az úttesten. Ez alól kivétel a főútvonal, a városi autóút és az autópálya.
    • Nagyméretű álló jármű vagy egyéb a gyalogos észlelését korlátozó objektum (fa, bokor, épület, stb.) mögül nem szabad átkelni, kivétel a zebra előtt szabálytalanul álló nagyméretű jármű. Ebben az esetben megfelelő körültekintés után takarásból is át szabad haladni az úttesten, de fokozottan kell figyelni, mert ez egy nagyon veszélyes szituáció.
    • Tilos a gyalogosok védelmére létesített lánc, korlát, (stb.) alatt átbújva, felette és közte átlépve (átugorva) az úttesten áthaladni!
    • Tilos vasúti átjárón tilos jelzés esetén (pirosan villogó fénysorompó és leeresztett sorompó esetén) áthaladni.
    • Zölden villogó jelzőlámpánál zebrán is tilos az úttestre lépni. Amennyiben a jelzőlámpa akkor vált zöldre, amikor a gyalogos már megkezdte az átkelést, akkor az áthaladást a lehető legrövidebb időn belül be kell fejezni.
    • Gyalogosnak váratlanul az úttestre lépni tilos!
    • Villamos síneken (ha nem főúton haladnak) át szabad kelni, de vasúti síneken kizárólag kijelölt átkelőnél szabad áthaladni.
  • Elsőbbségi kérdések
    • A gyalogosnak gyalogátkelő helyen elsőbbsége van a járművekkel szemben. Kivéve, ha a zebrán van jelzőlámpa, és az piros vagy villogó zöld jelzést mutat. Ekkor a gyalogos már nem léphet az úttestre. Továbbá féktávolságon belül a gyalogos a zebrán sem léphet az úttestre.
    • Kanyarodó járművel szemben a gyalogosnak elsőbbsége van, ha a jármű arra az útra kanyarodik, amit a gyalogos keresztez. 

Ha a gyalogos arra az útra lép, amin a jármű halad, függetlenül attól, hogy ez kereszteződésnél történik-e vagy sem, nem rendelkezik elsőbbséggel. Akkor sincs elsőbbsége, ha a jármű éppen az útról lekanyarodni készül egy másik utcába.

    • A gyalogosnak a gyalogátkelő helyen történő átkelés kivételével az egyenesen haladó járművel szemben nincsen elsőbbsége útkereszteződésnél sem.
    • A mindkét megkülönböztető (hang és fény) jelzését használó járművel szemben a gyalogosnak zebrán sincsen elsőbbségük.
    • Nincsen elsőbbsége a gyalogosnak lakó- és pihenő övezetben, gyalogos veszélyt jelző táblánál, amikor a kerékpárutat vezetik át az úton (nem zebra!), a villamosról leszállva, a megálló járdaszigete és a járda között (kivéve gyalogátkelő hely esetén).
  • Láthatóság
    • A gyalogosnak ajánlott jól látható színű ruházatot viselni. Célszerű kerülni a sötét színű ruházat viselését, különösen szürkületben, éjszakai és rossz látási viszonyok között.
    • Nagy mértékben növeli a gyalogos biztonságát a ruházatára vart vagy felcsatolt fényvisszaverő használata.
    •  Ajánlott a világítás használata is, a mobil telefon zseblámpa funkciója is alkalmas erre a célra. 
    • 2008. január 1-je óta lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt kell viselnie. Városon belül és járdán nem kötelező a fényvisszaverő mellényt viselni.
  • Saját észlelést zavaró tényezők
    • Gyalogos közlekedés közben a külső zajok észlelését akadályozó hangeszközök használata fokozottan balesetveszélyes. Ilyen például a környezeti hangokat át nem eresztő fülhallgató/fejhallgató.
    • Hangos zene, podcast (stb.) hallgatása külső zajokat áteresztő fülhallgató/fejhallgató használata esetén is balesetveszélyes a gyalogos számára.
    • Kézben, vállon vagy táskában (stb.) hangosan szóló hordozható eszköz használata szintén rendkívül balesetveszélyes gyalogos közlekedés közben.
    • A mobil telefon használata gyaloglás közben rendkívül balesetveszélyes, mert elvonja a figyelmet a gyalogos környezetében kialakuló forgalmi helyzetekről.  A mobil telefon használata már járdán is okozhat baleseteket, hiszen a gyalogos a többi gyalogossal, és más, akár szabályosan közlekedő kerékpárossal is összeütközhet. (A KRESZ bizonyos feltételek megléte esetén nem tiltja a járdán történő kerékpározást.) Különösen veszélyes a telefon használata az úton, villamos és vasúti síneken történő átkelés előtt és az átkelés során, és az út mellett vagy a kerékpárúton történő közlekedés esetén is.
    • A fejen hordott kapucni nagy mértékben korlátozza azt, hogy a gyalogos folyamatosan tájékozódjon a környezete forgalmi viszonyairól, és időben észlelje a veszélyhelyzetet.
    • Kerékpár út használata
        • Ha a kerékpárút mellett közvetlenül nincsen járda, akkor a gyalogos a kerékpárúton is haladhat.
        • A gyalogos mindig a forgalommal szemben az úttest bal oldalán közlekedjen (kivéve, ha kerékpárt vagy segédmotoros kerékpárt tol). Éjszaka vagy rossz látási viszonyok között használjon fényvisszaverő mellényt, ruházatot és lehetőség szerint világítsa ki magát.
    • Gyalogosok zárt csoportjának az úttest jobb oldalán kell közlekednie.
    • Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a csoport bal oldalán, elöl előre fehér vagy sárga fényt adó, hátul pedig hátra piros vagy sárga fényt adó, járművek vezetői által kellő távolságból észlelhető lámpát kell vinni. A megfelelő láthatóságot olyan fényforrás biztosítja, ami éjszakai sötétben legalább 150 méter távolságról látható. Ha a csoport kellően világított lakott területen közlekedik vagy közvetlenül a csoport előtt és mögött a csoporthoz tartozó, szabályszerűen kivilágított jármű halad, a lámpák használata nem kötelező.
    • Közlekedés gyermekekkel
      • Forgalmas járdákon, forgalmas utcák mellett, villamosmegállókban mindig fogni kell a kisgyermekek kezét. A járdán is előfordulhat váratlan veszélyforrás, pl. a gyalogosok között szlalomozó elektromos roller vagy kerékpár.
      • Különösen fogni kell a gyermek kezét zebrához közeledve és az úton való átkeléskor is.
      • Gyermekkel célszerű elkerülni a felnőttek számára még körültekintéssel használható, de kockázatosabb átkelési módokat. Ha gyermekkel van a gyalogos, akkor lehetőség szerint zebránál vagy útkereszteződésnél keljen át az úttesten.
      • Célszerű egyezményes jeleket tanítani a gyerekeknek, melyek célja az azonnali megállás, a szülőhöz (kísérőhöz) való azonnali visszatérés, és a szülő kezének megfogása.
      • Végezetül, ha nem is közvetlenül gyalogos közlekedési kérdés, mégis összefügg azzal: ne engedjük a gyerekeinket az úttest közelében játszani!
    • Minden esetben csökkenti a balesetek előfordulásának kockázatát, így a gyalogos közlekedésre is igaz: amennyiben a gyalogos időben elindul, és elegendő időt szán az úticéljának az elérésére, akkor a sietségből és a stresszből adódó figyelmetlenség okozta balesetek megelőzhetők.

    A járművezetők szerepe a gyalogosok közlekedésbiztonságában

    • Azt a helyet, ahol a gyalogosoknak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni.
    • Minden hátramenetet (tolatást) megfelelő körültekintéssel kell végrehajtani. Tolatás közben az autó holtterében, különösen az autó mögötti térben tartózkodhat gyalogos, akire a tolatás veszélyt jelenthet.
    • Kapuból való kihajtás esetén, a járdát keresztezve, fokozottan kell figyelni a gyalogosokra. 
    • A gyalogosnak mindig meg kell adni a jogos elsőbbségét, az egyik leggyakoribb baleseti ok az elsőbbség meg nem adása.
    • Az út és látásviszonyoknak megfelelő sebesség túllépése gyakran okoz olyan baleseteket, amelyekben gyalogosok is érintettek.
    • A szabálytalan előzés a gyalogosokat is veszélyeztetheti.

    A kerékpárosok, rolleresek és más mikromobilitási eszközzel közlekedők szerepe a gyalogosok közlekedésbiztonságában

    A fentieken kívül veszélyezteti a gyalogosok biztonságát:

    • Szabálytalan közlekedés járdán (nem mindig szabálytalan).
    • Gyalogosok zavarása zebrán.
    • Gyalogosok zavarása egymás mellett kiépült kerékpárút és járda (sétány) esetén.